Boswijk in Sappemeer wil eigen wijkgebouw: 'Straks is echt alles weg uit de wijk'

Inwoners van Boswijk in Sappemeer willen met geld van het Nationaal Programma Groningen (NPG) een wijkgebouw realiseren.
De bewoners hopen met een eigen gebouw de leefbaarheid in de wijk te verbeteren.

In de herfst van 2019 zijn basisscholen Theo Thijssen en St. Antonius uit Boswijk verdwenen.
De scholen gingen op in een nieuw kindcentrum aan de andere kant van het spoor. 'Dat is gewoon zonde.
Die scholen zijn zo belangrijk voor de leefbaarheid in de wijk.
Alles is naar de nieuwbouwwijk verplaatst', zegt voorzitter Joost Ruzius van de Stichting Bewoners Organisatie Boswijk (SBOB).

Geen sportzaal meer
Andere voorzieningen die in de afgelopen jaren uit de wijk zijn verdwenen, zijn de peuterspeelzaal,
de huisartsenpraktijk en de apotheek. Door de sloop van de Theo Thijssenschool is ook de enige sportzaal in de wijk verloren gegaan.
'De gemeente wil graag dat kinderen gaan sporten, ook om overgewicht tegen te gaan, maar hier in de wijk kunnen ze nergens terecht.
Als kinderen uit deze wijk willen sporten moeten de ouders altijd mee, want dan moeten ze de hoofdweg over', zegt Ruzius.

Volledige artikel lezen, klik hier om naar de website van RTV Noord te gaan.