Koningsboom in Boswijk, Sappemeer 2015

Koningsboom in Boswijk

In 2013 zijn er in diverse gemeenten in Nederland herinneringsbomen geplant ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. De gemeente Hoogezand-Sappemeer koos hier destijds niet voor. Bewonersorganisatie Boswijk in Sappemeer besloot daarom om zelf zo’n boom aan te schaffen en in Boswijk een mooie plek te geven. Sinds 1988 groeit er ook al een fraaie Julianaboom tussen de Kleinemeersterstraat en nabijgelegen speeltuin in de wijk. Na overleg met de gemeentelijke afdeling IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte) is een plek voor de koningsboom gevonden. Medewerkers van het Bedrijf voor Werk en Re-integratie (BWR) hebben de boom vervolgens op 10 april 2014 op de fraaie zichtlocatie aan het fietspad van de Klinker geplant.

Koningsboom in Boswijk  Koningsboom in Boswijk  Koningsboom in Boswijk  Koningsboom in Boswijk

Een “koninklijke” boom verdient echter een fraai sierhekwerk met plaquette voordat ze officieel wordt gepresenteerd. Bewonersorganisatie Boswijk heeft voor het hekwerk weer samenwerking gezocht met het Dr. Aletta Jacobs College. In juni 2013 leverde de school de cortenstalen boot “Aletta” al in de wijk af. Deze is afgemeerd aan de splitsing Nageljongen/Ankersmid. De bewonersorganisatie gunde de leerlingen ook dit schooljaar een mooi leerproject. Kinderen en leerkrachten gingen vervolgens enthousiast en met veel inzet aan de slag om het sierhekwerk te realiseren. Het sierhekwerk is donderdag 16 april jl. door hen geplaatst en is een mooie blijvende herinnering aan dit schooljaar.

Koningsboom 2015 Koningsboom 2015

Voor de plaquette klopte de bewonersorganisatie aan bij de heer Luuk Dekens van de Dekens Groep om de mogelijkheden te bespreken. De heer Dekens waardeerde het initiatief van de bewonersorganisatie om een koningsboom en sierhekwerk te plaatsen in Sappemeer en besloot spontaan de plaquette te schenken. De plaquette is vervolgens gemaakt naar een idee van de bewonersorganisatie en uitgevoerd in aluminium. Door de combinatie hekwerk en plaquette treedt de boom uit de anonimiteit en krijgt de aandacht die ze verdient.

De officiële presentatie van de koningsboom (een linde - Tilia henryana, variëteit subglabra) vindt plaats op donderdag 23 april om 16.00 uur achter Zonnehuis St. Jozef aan de Klinker. U bent van harte welkom om de feestelijke presentatie van de Koningsboom bij te wonen. Hapje en drankje zijn aanwezig. Auto’s kunnen niet parkeren aan de Klinker. Op 23 april is er nog een activiteit aan de Klinker. Aan het eind van de middag zal er een passende naam op de tunnel staan.