Boswijk weer ontdaan van zwerfvuil 2015

Boswijk ontdaan van zwerfvuil

Zwerfvuilactie 2015Onze wijk is op 1 en 2 juli 2015 ontdaan van zwerfvuil. Vele kinderen van de
St. Antoniusschool en Theo Thijssenschool (lokatie Boswijk) gingen hiervoor een uurtje de warme, zonnige wijk in. Ondanks de temperatuur trokken ze, voorzien van afvalgrijpertjes, handschoenen en vuilniszakken, ten strijde tegen het rondzwervend vuil. Ook een vertegenwoordiging van de bewonersorganisatie, wijkmanager Hermans en onze oud-voorzitter gingen aan de slag. De oogst: ca. 20 volle vuilniszakken.

Het meeste zwerfafval was helaas te vinden bij de supermarkt op de hoek van de wijk, langs een deel van de Middenstraat en rond de Klinkertunnel. Ook tegen stoepranden en langs en in bosjes was het nodige afval te vinden, denk aan blikjes, snoeppapiertjes, vuurwerkafval, tempex, plastic, papier etc. Wat diverse leerlingen opviel, was de grote hoeveelheid aan peuken op straat. De conclusie: Veel mensen weten blijkbaar nog niet van het bestaan van zakasbakken, mini asbakjes die zo in broek- of jaszak kunnen worden gestopt. Ontdekt werd dat er vele prachtige modellen te koop zijn. Als roker wil je daar best mee gezien worden. Het duurt meer dan twee jaar voordat peuken zijn afgebroken in de natuur. Verder waren een bundel oude fietsbanden en een halve step opvallende items.

De leerlingen vonden het een leuke ervaring om gewapend met afvalgrijpers de wijk in te gaan en zwerfvuil op te ruimen. Wel vonden ze het vreemd dat mensen zoveel op straat laten vallen of weggooien. Door de zwerfvuilactie werden de kinderen zich hier bewust van. Ze werden door Bewonersorganisatie Boswijk e.o. met een badmintonsetje bedankt voor hun inzet. De bewonersorganisatie hoopt dat het werk van de leerlingen een poos zichtbaar blijft. De gemeente ondersteunde de actie door vuilniszakken te verstrekken en vuilgrijpertjes uit te lenen. Na afloop werden de volle vuilniszakken weer opgehaald.

Uit onderzoek blijkt dat zwerfvuil, na hondenpoep, op de tweede plek komt van ergernissen in de samenleving. Gezien de vele hondenpoep die de kinderen hebben gezien in de Boswijkse grasveldjes, zou het ook niet verkeerd zijn als hondenbezitters vaker met een kek hondenpoepschepje of met een hondenpoepzakje op pad gingen. Hondenpoepschepjes zijn er ook vast in allerlei soorten en maten te vinden. Het is juist stoer er mee te lopen. Ieder ziet dat je wat voor je omgeving, en dus medemens, over hebt. Ieder blij! Zeker de mensen die wel eens in de hondenpoep zijn ingestapt.